نوشته شده توسط : جعفر

 

در پروژه های سایز متوسط به بالا عموما استفاده از فیبرنوری اجتناب ناپذیر و ضروری است. متن زیر حاوی نکات کوچک اولیه در استفاده از فیبرنوری در زیرساخت های نظارت تصویری می باشد.

در یک سیستم نظارت تصویری عموما دو سناریوی مختلف جهت استفاده از فیبرنوری در نظر گرفته می شود. مهمترین عامل در ضرورت استفاده از فیبر در این سناریوها مسافت طولانی و عدم توانایی استفاده از زیر ساخت کابل شبکه در این مسافت های می باشد. یک سناریو استفاده از فیبر جهت اتصال به دوربین های مداربسته در نقاط دور دست است. سناریوی دوم استفاده از فیبرنوری به عنوان بک بن شبکه و اتصال مابین سوییچ های شبکه در نظر گرفته می شود. بایستی در نظر داشت که در برخی از شرایط می توان از زیرساخت های وایرلس برای مسافت های طولانی استفاده کرد، اما قابلیت اطمینان زیرساخت های وایرلس نسبت به سیستم های مبتنی بر کابل به میزان قابل توجهی کمتر است.

پشتیبانی هایک ویژن      هایک ویژن     نمایندگی هایک ویژن    هایکویژن    hikvision iran    سایت هایک ویژن      شرکت هایک ویژن 

محدودیت های عمومی فیبرها

در انتخاب فیبرنوری اولین و اساسی ترین موضوعی که بایستی به آن پاسخ داده شود انتخاب مابین فیبرنوری مالتی مود و سینگل مود می باشد. فیبر مالتی مود معمولا در زیرساخت های داخلی استفاده می شود. قیمت فیبر مالتی مود معمولا کمتر است و محدودیت فاصله آن تا 500 متر برای شبکه های گیگابیتی می باشد. محدودیت فاصله فیبر مالتی مود در شبکه های 100Mbps تا دو کیلومتر است. فیبرهای سینگل مود معمولا قیمت بیشتری دارند اما می توانند داده ها را تا ده ها کیلومتر منتقل کنند، البته این امر به سخت افزار مورد استفاده نیز بستگی دارد.

بایستی در نظر داشت که در مقایسه قیمتی تنها قیمت فیبرنوری متفاوت نمی باشد. در سایر تجهیزات و زیرساختهای مورد نیاز نیز قیمت تجهیزات فیبرنوری سینگل مود بیشتر است. در زیر ساخت های نظارت تصویری معمولا از فیبر سینگل مود استفاده نمی شود مگر در پروژه هایی که مسافت در آنها فراتر از توانمندی های فیبر مالتی مود باشد مثلا پروژه های نظارت تصویری شهری.

اتصال دوربین ها

زمانی که فاصله دوربین ها زیاد است، فیبرنوری تنها گزینه قابل اتکا می باشد. در استفاده از فیبر جهت اتصال دوربین ها، عمومی ترین روش استفاده از مدیاکانورتور برای اتصال فیبر به دوربین می باشد. البته در این روش دو چالش بالقوه را پیشرو خواهیم داشت:

  • اول آنکه برخلاف کابل های UTP که می توانند با استفاده از PoE برق مورد نیاز دوربین را نیز تامین نمایند، این روش نیازمند تامین جداگانه برق مورد نیاز می باشد. البته ممکن است که در خیلی از مناطقی که دوربین ها نصب شده اند، بتوان برق مورد نیاز را در محل تامین نمود که در این حالت تنها به یک مبدل ولتاژ جهت تامین ولتاژ صحیح نیاز خواهیم داشت.
  • دومین چالش که داری اهمیت کمتری نسبت به چالش اول است بحث مدیریت شبکه در مدیا کانورتورها می باشد. بایستی در نظر داشت که عموما مدیا کانورتورها مانند سوییچ های مدیریتی قابل مدیریت از طریق اینترفیس نمی باشند. البته می توان در صورت نیاز به چنین مدیریتی به جای مدیاکانورتور از سوییچ های شبکه مدیریتی که دارای پورت مناسب جهت اتصال به فیبر می باشند استفاده نمود. این انتخاب معمولا گرانتر از مدیا کانورتورها می باشد.

تعداد بسیار محدودی از دوربین های مداربسته قابلیت اتصال مستقیم به فیبرنوری را ارائه می دهند. در زمانی که از مدیاکانورتورها استفاده می شود، معمولا مدیاکانورتور کنار دوربین در یک باکس کوچک یا در کنار تجهیزات دیگر مثلا باکس برق نصب می شود و اگر در سمت دیگر از مدیاکانورتور استفاده شود معمولا این سخت افزارها در این سمت در یک رک نصب می شوند. بسیاری از کارخانه های سازنده مدیاکانورتور به همراه آن پایه های نگهدارنده مناسب را جهت نصب در باکس یا رک ارائه می نمایند.

اتصال مابین سوییچ ها

دومین مورد استفاده از فیبرنوری در سیستم های نظارت تصویری اتصال مابین سوییچ ها می باشد. معمولا در مسافت های زیر 100 متر از کابل های شبکه جهت اتصال مابین سوییچ ها استفاده می شود، اما در صورتی که فاصله زیاد باشد بایستی از فیبرنوری استفاده نمود. در سوییچ های شبکه حرفه ای تر امکان استفاده از SFP جهت اتصال به فیبرنوری ارائه می شود. یک SFP را می توان به عنوان ماژول کوچکی در نظر گرفت که به سوییچ اضافه شده و وظیفه مدیاکانورتور را انجام می دهد.

معمولا در صورتی که سوییچ ها مدیریتی باشند پورت SFP را به عنوان پورت آپ لینک تنظیم می نمایند. در این روش فیبر ارتباط مابین دو سوییچ را فراهم می کند. این روش نصب را بسیار ساده می کند، چرا که نیاز به سخت افزار خارجی دیگری نمی باشد و پورت ها مانند هر پورت دیگری بر روی سوییچ کانفیگ می شوند. معمولا قیمت ماژول های SFP از قیمت مدیاکانورتورها ارزان تر می باشد. عموما ماژول های سینگل مود قیمت بیشتری نسبت به مالتی مودها دارن.

هایک ویژن تهران      دوربین های مداربسته    دوربین تحت شبکه      نمایندگی دوربین مداربسته هایک ویژن      نمایندگی رسمی هایک ویژن در تهران          نمایندگی دوربین هایک ویژن



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()